BLACK PATTI – SATAN’S FUNERAL

 

“Between heaven and hell there is, in Blues & Gospel, only a Saturday evening at the wild Juke Joint club and a Sunday morning spent in holy prayer in a House of God…“

Blues & gospel balanceerden in de vorige eeuw vaak tussen uitersten als exuberant en godsdienstig, waarbij de duivel en God vaak deze paradox in de Amerikaanse cultuur probeerden te scheiden. Meerdere artiesten uit de jaren 1920/1930 -vaak omschreven als “gitaar evangelisten”- hadden zowel blues als gospel in hun dagdagelijkse repertoire en vervulden met hun gevestigde songs die een verlangen naar vrijheid en verlossing inhielden, ergens de rol van rondtrekkende predikanten. Hoe herkenbaar klinkt dit in de huidige Covid-dagen!

“Black Patti Records was een Amerikaans platenlabel uit de jaren twintig. Het label was eigendom van de Chicago Record Company van Mayo "Ink" Williams. Black Patti Records was vernoemd naar de 19e-eeuwse zangeres Matilda Sissieretta Joyner Jones, wier bijnaam The Black Patti was…”

Uit de cataloog van deze evangelisten putten Peter “Crow C.” Krause & Ferdinand “Mr. Jelly Roll” Kraemer -ze zijn natuurlijke tegenpolen die door het lot aan elkaar verbonden zijn- als Black Patti, vernoemd naar een obscuur platenlabel. Het duo heeft zich volledig toegelegd op akoestische zwarte roots en bluesmuziek. De gitarist en mondharmonicaspeler Peter Crow C., die verschillende prijzen heeft gewonnen (waaronder de Duitse Record Critics’ Prize), staat al enkele jaren op de Europese blues- en jazzpodia en maakt niet alleen indruk met zijn virtuoze gitaarspel en onderscheidende zang, maar ook met zijn kwaliteiten als entertainer. In Mr. Jelly Roll heeft Peter Crow C. zijn sympathieke muzikale partner gevonden. Naast gitaar en zang bespeelt de jonge muzikant uit München het bijna vergeten blues instrument mandoline. Om de platgetreden paden van dit genre te vermijden, schrijven Black Patti hun eigen nummers en arrangementen. Met tweedelige zang, indrukwekkend instrumentarium en aanstekelijke speelkameraadjes verovert Black Patti hun publiek stormenderhand.

Black Patti stond al in de studio voor de opnames van ‘No Milk, No Sugar’ (2015), ‘Red Tape’ (2017) en meer recent voor ‘Satan’s Funeral’, dat bij Rhythm Bomb Records uitgebracht werd. Een begrafenis waar ze ons persoonlijk op uitnodigen. Bij het overlopen van de track list valt het op dat naast de opener -de enige eigen compositie- de nummers bewerkingen zijn van traditionals en nummers van “oude” blues mannen als o.a. Skip James, Blind Roosevelt Graves & Brother, Hank Williams en enkele hoog aangeschreven Reverends.

Met “Black Patti is Coming” vangt de dienst heel ingetogen, bijna als relaxt uitrustend bij een kampvuur aan. Naast de intrigerende zang zijn de gitaar en mandoline hier de smaakmakers. De traditional “God Don’t Like It” zorgt met wat extra harmonica en gestomp voor dat goed gevoel in deze dagen, waar velen hunkeren naar wat goed nieuws en de oude dagen. Skip James’ “Be Ready When He Comes” krijgt een update waarna de eerste versie -met de nodige enthousiaste kreten- van Rev. Gary Davis’ gospel “I Saw the Light (I)” volgt. Dominee Gary Davis, ook Blind Gary Davis, was een blues- en gospelzanger die ook bedreven was in de banjo, gitaar en mondharmonica. “Lonesome Valley” is ook een bewerking van een gekende oude Amerikaanse traditionele gospel folksong waarvan de eerste opnames dateren uit 1927 (David Miller) en “Down on Me” een nummer van Eddie Head & His Family. Méér dan aanstekelig zijn Blind Roosevelt Graves’ “Woke up this Morning (With My Mind on Jesus)”, hun tribute aan Jack Owens “Where is that Place?” én Hank Williams’ versie van “I Saw the Light (II)”. Met nog meer positiviteit en de nodige halleluja’s gaan we met Rev. Dan Smith en “Every Day Will Be Sunday” naar het einde toe. Er volgt enkel nog “Get on the Road to Glory”, de afsluiter die Allen Bunn schreef. De tekening op de hoes is van Robert Crumb.

Met eerlijke positieve no-nonsens muziek weten het duo van Black Patti de mensheid op te beuren in deze dagen waar niemand goed begrijpt wat al het nieuwe normaal inhoudt. ‘Satan’s Funeral’: aanrader!

“With honest positive no-nonsense music, the Black Patti duo know how to cheer up humanity in these days where no one really understands what all the “new normal” entails. ‘Satan's Funeral’: Recommended!...“ (ESC – rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

Album track list: 01. Black Patti is Coming - 02. God Don’t Like It [traditional] – 03. Be Ready When He Comes [Skip James] – 04. I Saw the Light (I) [Blind Gary Davis/Bull City Red] – 05. Lonesome Valley [traditional] - 06. Down on Me [Eddie Head & His Family] – 07. Woke up this Morning (With My Mind on Jesus) [Blind Roosevelt Graves & Brother] – 08. Where is that Place? (a tribute to Jack Owens) - 09. I Saw the Light (II) [Hank Williams, inspired by Stefano Barigazzi] – 10. Every Day Will Be Sunday [Rev. Dan Smith] – 11. Get on the Road to Glory [Allen Bunn] / Music/Lyrics by: Krause/Kraemer or arranged by Krause/Kraemer (2-6,10), or as [noted] ℗ & © 2021 - Produced and engineered by: Rawand Baziany @ Black Shack Recordings | Album credits: Peter “Crow C.” Krause: vocs, guitar, harmonica / Ferdinand “Mr. Jelly Roll” Kraemer: vocs, guitar, mandolin, mandola

Discography BLACK PATTI (PETER CROW C. & MR. JELLY ROLL): Satan’s Funeral [2021] | Red Tape [2017] | No Milk, No Sugar [2015] |

Artiest info
Website  
 

Label: Rhythm Bomb Records

video